SZKOLNY KLUB MATEMATYCZNO-KOMPUTEROWY
PLAN PRACY NA ROK SZKOLNY 2013/2014
nauczyciel prowadzący: Joanna Mroczek
Zajęcia Szkolnego Klubu Komputerowego będą to spotkania, na których będą omawiane problemy matematyczne oraz ich proponowane rozwiązania za pomocą środków informatycznych – arkusza kalkulacyjnego Excel oraz języka programowania (Pascal, C++). Uczniowie zapoznają się również z działaniem programu GeoGebra, w którym będą wykonywali różnego rodzaju wykresy. Będzie to cykl 10 godzin w ciągu roku szkolnego.
W ramach Szkolnego Klubu Matematycznego będą odbywały się również zajęcia przygotowujące uczniów klasy 3a do egzaminu maturalnego z matematyki na poziomie podstawowym. Będzie to cykl 20 godzin w ciągu roku szkolnego.
Fakultety z informatyki dla maturzystów będą to spotkaniach na których omawiane będą zagadnienia maturalne oraz rozwiązywane zadania przygotowujące do egzaminu maturalnego z informatyki na poziomie podstawowym. Będzie to cykl 20 godzin w ciągu roku szkolnego.
Zasadniczym celem będzie dążenie nauczyciela do stymulowania aktywności poznawczej i twórczej uczniów. Chodzi w tym o to aby nie tylko pobudzać zainteresowania, ale również właściwie ukierunkować ciekawość uczniów.
Zajęcia koła informatycznego należy traktować jako uzupełnienie i poszerzenie wiadomości z zakresu informatyki w znacznym stopniu uwzględniającym oczekiwania uczniów. Aby cele programu zostały zrealizowane, muszą być spełnione niezbędne wymagania;
- komputer z dostępem do Internetu pracujący w sieci
- oddzielne stanowisko dla każdego uczestnika zajęć
- licencjonowany system operacyjny Windows
- licencjonowane oprogramowanie
- programy edukacyjne
OGÓLNE CELE KSZTAŁCENIA
- Ukazywanie uczniom, w jaki sposób komputer jest pożytecznym narzędziem w pracy, nauce, zabawie, komunikacji
- Rozwijanie u uczniów zainteresowań informatyką i matematyką.
- Kształtowanie uzdolnień w dziedzinie informatyki i matematyki.
- Kształtowanie postawy poznawczej i twórczej.
- Kształtowanie umiejętności prawidłowej oceny informacji pod względem zagrożeń płynących z Internetu.
- Kształtowanie postawy szacunku dla własności intelektualnej.
- Dostrzeganie potrzeby samokształcenia.
- Kształtowanie umiejętności współpracy i współdziałania w grupie
METODY NAUCZANIA
- Wykład i omówienie zagadnienia realizowanego na zajęciach, połączone z pokazem przy wykorzystaniu komputera, prezentacją multimedialną, filmem, itp.
- Przykładowe ćwiczenia wykonywane przez nauczyciela, aż do samodzielnego wykonania ich przez uczniów
- Stopniowanie trudności wykonywanych ćwiczeń
- Ćwiczenia wykonywane przez uczniów indywidualnie i grupowo
- Wspieranie uczniów w pracy przy komputerze
ZASADY NAUCZANIA
W toku pracy powinny być uwzględnione potrzeby i oczekiwania uczniów. Dlatego też nauczanie powinno przebiegać zgodnie z następującymi zasadami:
- przystępności - przekazywane wiadomości muszą być zrozumiałe dla ucznia i dostosowane do jego możliwości poznawczych
- poglądowości - przekaz nauczyciela musi być poparty przykładami, ćwiczeniami
- stopniowanie trudności - świadome przejście od zadań prostych do coraz bardziej skomplikowanych
- związku teorii z praktyką - ukazywanie wykorzystania wiedzy teoretycznej w praktyce.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE
W czasie zajęć należy wykorzystywać różne środki dydaktyczne:
- projektor multimedialny
- odpowiednie oprogramowanie
- komputerowa sieć lokalna z dostępem do Internetu
- prezentacje multimedialne (przykłady ćwiczeń), filmy, itp.
- czasopisma o tematyce komputerowej
- zestawy ćwiczeń
TREŚCI KSZTAŁCENIA
Treści kształcenia koła matematyczno-informatycznego podzielone zostały na działy i tematy, które nauczyciel w toku zajęć może poszerzać lub skracać w zależności od warunków i oczekiwań zarówno samego nauczyciela jak i uczniów.
Tematyka zajęć Szkolnego Klubu Komputerowego:
- Funkcja liniowa.
- Funkcja kwadratowa.
- Warunek istnienia trójkąta.
- Fraktale.
- Funkcje trygonometryczne.
- Funkcja logarytmiczna.
- Algorytm Euklidesa (wersja z odejmowaniem i dzieleniem).
- Najmniejsza wspólna wielokrotność (NWW).
- Algorytm obliczania silni.
- Liczby pierwsze.
Każdy z tych zagadnień będzie przedstawiony w arkuszu kalkulacyjnym lub w postaci programu komputerowego. Wykresy funkcji (i ewentualne ich animacje) będą także wykonywane w programie GeoGebra.
Szkolny Klub Matematyczny- realizowane zagadnienia:
- Liczby i działania. Procenty.
- Wyrażenia algebraiczne.
- Równania i nierówności liniowe.
- Funkcja liniowa i kwadratowa.
- Wielomiany.
- Wyrażenia wymierne.
- Trygonometria.
- Ciągi: arytmetyczny i geometryczny.
- Funkcja wykładnicza.
- Funkcja logarytmiczna
- Kombinatoryka.
- Prawdopodobieństwo.
- Statystyka.
- Planimetria.
- Stereometria.
- Geometria analityczna.
Na zajęciach będą rozwiązywane przykładowe arkusze maturalne z matematyki.
Fakultety z informatyki – realizowane zagadnienia:
- Algorytmy-metody przedstawiania algorytmów liniowych, z warunkami, z warunkami zagnieżdżonymi, iteracyjnych, z pętlą zagnieżdżoną.
- Programowanie w języku Pascal.
- Stosowanie procedur i funkcji w języku Pascal.
- Stosowanie tablic i łańcuchów w programowaniu.
- Iteracyjna realizacja algorytmów:
- Wyboru minimum z n liczb
- Obliczania silni
- Euklidesa (z odejmowaniem i dzieleniem)
- Jednoczesnego znajdowania największego i najmniejszego elementu w zbiorze
- Liczby Fibonacciego.
- Schemat Hornera.
- Rekurencyjna realizacja algorytmów:
- Obliczania silni
- Euklidesa (z odejmowaniem i dzieleniem)
- Jednoczesnego znajdowania największego i najmniejszego elementu w zbiorze
- Liczby Fibonacciego.
- Schemat Hornera
- Algorytmy na liczbach naturalnych-generowanie liczb pierwszych, rozkład liczby na czynniki pierwsze, liczby doskonałe.
- Algorytmy sortowania.
- Reprezentacja danych w komputerze. Zamiana liczb miedzy dowolnymi systemami pozycyjnymi.
- Kompresja i szyfrowanie danych.
- Algorytmy i zależności funkcyjne w arkuszu kalkulacyjnym.
- Bazy danych.
Na zajęciach będą rozwiązywane przykładowe arkusze maturalne z informatyki.
Plan Koła Matematyczno-Informatycznego opracowany został przy założeniu płynności w doborze tematów i liczby godzin przeznaczonych na realizację poszczególnych zagadnień. Możliwa jest rezygnacja z niektórych tematów bez ogólnej szkody dla koncepcji programu. Jednocześnie zakłada się możliwość zwiększonej realizacji tematów, jeśli oczekiwania nauczyciela i uczniów nie zostaną spełnione w zaplanowanym czasie.
|